ВЪТРЕШНИ ПРАВИЛА
ЗА ПОЛУЧАВАНЕ, ОБРАБОТКА И ИЗГОТВЯНЕ НА ОТГОВОРИ ПО ПОЛУЧЕНИ СИГНАЛИ В
НАЦИОНАЛНА ЕКСПЕРТНА ЛЕКАРСКА КОМИСИЯ
Раздел І
Обхват на вътрешните правила
Чл. 1. (1) Настоящите правила уреждат реда за работа със сигнали по смисъла на глава осма от Административно-процесуалния кодекс.
(2) За сигналите свързани с корупция и корупционни прояви, при установено противоречие между настоящите правила и специалните /Вътрешните правила за прилагане на антикорупционни практики и процедури в НЕЛК и Вътрешните правила за защита на лицата подали сигнали за корупция, корупционни прояви и за движението на тези сигнали/, предимство имат специалните правила.
(3) Настоящите правила не се прилагат за сигналите, за чието разглеждане и решаване в закон е предвиден друг ред.
Чл. 2. (1) Сигнали могат да се подават за злоупотреби с власт и корупция, лошо управление на държавно или общинско имущество или за други незаконосъобразни или нецелесъобразни действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица в съответните администрации, с които се засягат държавни или обществени интереси, права или законни интереси на други лица.
Чл.3 Сигнали могат да постъпват в НЕЛК посредством:
- електронен адрес anticorruption@nelk.bg;
- шест броя кутии за подаване на сигнали, намиращи се на всеки един от етажите, на които се помещава НЕЛК, находяща се на бул. „Акад. Иван Евстатиев Гешов“ № 15;
- онлайн форма за подаване на сигнали;
- на хартиен носител или устно - в деловодството на НЕЛК, находящо се на бул. „Акад. Иван Евстатиев Гешов“ № 15;
- като пощенска услуга на хартиен носител на адрес - бул. „Акад. Иван Евстатиев Гешов“ № 15, п.к. 1074;
- на телефон 02/8053941;
- на факс 02/8053942.
Чл.4. (1) Сигналите, постъпили чрез деловодството на НЕЛК на хартиен носител и чрез пощенска услуга на хартиен носител се приемат от служителите в деловодството на НЕЛК за класифициране и регистриране в автоматизираната система за документооборот и се насочват към Директора за резолюция в деня на постъпването им.
Чл. 5. (1) Сигнали, постъпили в НЕЛК на електронен адрес, онлайн и чрез поставените за целта кутии за подаване на сигнали, намиращи се в сградата на НЕЛК, се приемат от комисия, определена със заповед на директора.
(2) Комисията се състои от трима души от числения състав на НЕЛК - председател и двама членове, като с оглед обезпечаване работата на същата се определя и един резервен член.
(3) Комисията по ал.1 извършва проверка на съдържанието на кутиите за подаване на сигнали, както и проверка за постъпили сигнали на ел. адрес и онлайн веднъж седмично, като изготвя опис на същите за посочения период.
(4) Описът съдържа: информация за подателя на сигнала и кратка анотация на съдържанието на сигнала.
(5) Описът и постъпилите сигнали се предоставят в деловодството на НЕЛК за регистриране, след което се предават на директора за резюлиране по компетентност.
Чл.6 (1) Сигнали постъпили по телефон, по факс или подадени устно в „Деловодството на НЕЛК“ се приемат от длъжностни лица в НЕЛК, на които е вменено това задължение, съставя се протокол/опис от служителя, приел сигнала и същия се предоставя в деловодството на НЕЛК за регистриране в автоматизираната система за документооборот.
(2) Протокола/описа съдържа информация за подателя на сигнала и кратка анотация на съдържанието на сигнала.
(3) Протокола/описа се изготвя непосредствено с подаването на сигнала.
(4) Сигналите се завеждат в създадения Регистър за сигнали и се насочват към директора за резолюция в деня на постъпването им.
Чл. 7. Сигналите, които са подадени до некомпетентен орган, се препращат не по-късно от 7 дни от постъпването им на компетентните органи, освен когато има данни, че въпросът вече е отнесен и до тях. За препращането се уведомява направилият предложението или сигнала.
Чл. 8. До 5-то число на всеки месец, следващ изтеклото тримесечие, на хартиен носител и по електронна поща към Министерство на здравеопазването се изпраща информация за постъпили сигнали и предприетите действия спрямо тях.
Раздел ІІ
Ред за разглеждане, проверка и изготвяне на отговор до подалия сигнал
Чл. 9. (1) Всеки постъпил сигнал се разпределя от директора за разглеждане от комисии, създадени с негова заповед.
(2) За всеки сигнал се образува отделно производство.
(3) В 7-дневен срок от възлагането комисията извършва проверка за допустимост.
(4) Когато се установи, че подадения сигнал е допустим за разглеждане се преценява основателността му.
(5) Не се образува производство по анонимни предложения или сигнали, както и по сигнали, отнасящи се до нарушения, извършени преди повече от две години.
(6) Сигнали, подадени повторно по въпрос, по който има решение, не се разглеждат, освен ако са във връзка с изпълнение на решението или се основават на нови факти и обстоятелства.
(7) За установяване на фактите и обстоятелствата могат да се използват всички средства, които не са забранени от закона.
(8) Когато исканията са незаконосъобразни, неоснователни или не могат да бъдат удовлетворени по обективни причини се посочват мотивите за това.
(9) Когато случаят е изяснен от фактическа и правна страна, комисията подготвя становище до директора с предложение за решение.
Чл. 10. Решението по постъпилия сигнал се взема от директора на НЕЛК.
Чл. 11. Решението по сигнала се взема най-късно в двумесечен срок от постъпването му. Когато особено важни причини налагат, срокът може да бъде продължен от директора, но с не повече от един месец, за което се уведомява подателят.
Чл. 12. (1) Решението по сигнала е писмено, мотивира се и се съобщава на подателя в 7-дневен срок от постановяването му.
(2) Когато с решението се засягат права или законни интереси на други лица, то се съобщава и на тях.
(3) Когато сигналът е препратен до компетентния орган от народен представител, общински съветник, държавен орган, орган на местното самоуправление или средство за масова информация, за решението се уведомяват и те.
(4) При данни за извършено престъпление се уведомява незабавно съответният прокурор.
Чл. 13. (1) Решението по сигнала се изпълнява в едномесечен срок от постановяването му. По изключение, когато това се налага по особено важни причини, срокът може да бъде продължен от органа, който го е постановил, но с не повече от два месеца, за което се уведомява подателят.
(2) При изпълнение на решението по сигнала се премахват вредните последици, причинени от незаконосъобразните или нецелесъобразните действия. Когато това не е възможно, засегнатите лица се удовлетворяват по друг законен начин или им се разяснява редът, по който да постъпят.
Чл. 14. Сигналите не могат да се решават от органите или от длъжностните лица, срещу чиито действия са подадени, освен когато те приемат, че са основателни, и ги уважат.
Чл. 15. Служителите, участващи в проверката, са задължени да спазват конфиденциалност и да не разпространяват информация, станала им известна във връзка с подадения сигнал, включително да не разкриват самоличността на лицето, подало сигнала.
Чл. 16. За всички неуредени въпроси с настоящите правила, се прилагат разпоредбите на Административно-процесуалния кодекс.
ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
- 1. Настоящите правила са утвърдени със Заповед № РД-59/19.06.2018г на Директора на НЕЛК и влизат в сила от 20.06.2018г.