I. Подаване на жалби от заинтересованите лица срещу експертни решения на ТЕЛК пред НЕЛК
Жалбата срещу експертно решение на ТЕЛК (ЕР на ТЕЛК) се подава от заинтересованото лице или законния му представител / упълномощено от него лице в 14-дневен срок от получаването на ЕР на ТЕЛК.
В жалбата следва да се посочат:
- данни за лицето, което обжалва ЕР на ТЕЛК (или данни за законния му представител или упълномощено от него лице) – имена, ЕГН, постоянен адрес и адрес за кореспонденция, телефон за връзка;
- експертно решение на ТЕЛК, което се обжалва (номер и дата на издаване);
- органът, който го е издал (ТЕЛK …);
- възраженията срещу ЕР на ТЕЛК и тяхното основание (в свободна форма);
- искането, което се прави пред НЕЛК (в свободна форма);
- дата и подпис.
Жалбата пред НЕЛК срещу ЕР на ТЕЛК може да бъде подадена по един от следните начини:
- Жалбата да бъде подадена чрез Регионалната картотека на медицинските експертизи (РКМЕ) по постоянния адрес на заинтересованото лице.
В РКМЕ се съхраняват медицинските документи на лицата, преминали през ТЕЛК/НЕЛК за установяване на трайно намалена работоспособност/вид и степен на увреждане. Жалбата заедно с медицинското експертно досие на заинтересованото лице се изпращат служебно в НЕЛК, където се образува съответното административно производство, за което лицето, подало жалбата срещу ЕР на ТЕЛК, се уведомява с писмо на посочения от него адрес. - Жалбата да бъде подадена с писмо на хартиен носител до НЕЛК на адрес: гр. София, п. код 1074, бул. „Акад. Иван Евстратиев Гешов“ № 15.
Жалбата срещу ЕР на ТЕЛК следва да е на хартиен носител, собственоръчно подписана от заинтересованото лице. Към жалбата пред НЕЛК е необходимо да бъде приложено копие на обжалваното ЕР на ТЕЛК. Не се изисква да бъде представено копие на личен документ за самоличност на заинтересованото лице. - Жалбата да бъде подадена лично на хартиен носител на място в НЕЛК на адрес: гр. София, п. код 1074, бул. „Акад. Иван Евстратиев Гешов“ № 15.
Във връзка с въведените от Министерство на здравеопазването противоепидемични мерки срещу разпространението на COVID-19, препоръчваме комуникацията с Националната експертна лекарска комисия да се извършва отдалечено по един от посочените в т. 1, т. 2, т. 4 и т. 5 канали за връзка. - Жалбата да бъде подадена на електронната поща на НЕЛК – info@nelk.bg
С оглед защита на личните данни и правата на заинтересованите лица при подаване на жалба по този начин, тя трябва да е оформена като електронен документ, подписан с квалифициран електронен подпис (КЕП).
В случай, че сте подали на електронната поща на НЕЛК жалба, която не е подписана с КЕП, НЕЛК ще зачете датата на регистрация на Вашия имейл, но жалбата следва да бъде изпратена до НЕЛК на хартиен носител с положен собственоръчен подпис, съгласно изискванията на чл. 85 от Административнопроцесуалния кодекс.Ако не бъде представена жалба, която е с положен собственоръчен подпис или подписана с КЕП и изпратена на ел. поща на НЕЛК, тя се оставя без разглеждане, за което подателят се уведомява. - Жалбата да бъде подадена чрез Системата за сигурно електронно връчване, поддържана от Държавна агенция „Електронно управление“.
НЕЛК има действащ профил в Системата за сигурно електронно връчване като сигурен информационен канал за комуникация. Системата за сигурно електронно връчване замества класическия метод на препоръчана поща и представлява електронен еквивалент на препоръчана поща с обратна разписка.
За да подадете жалба пред НЕЛК срещу ЕР на ТЕЛК чрез Системата за сигурно електронно връчване на Държавна агенция „Електронно управление“ - е необходимо да се регистрирате на следния линк https://edelivery.egov.bg/, като регистрацията се извършва с персонален идентификационен код (ПИК) на НОИ или с Квалифициран електронен подпис (КЕП).Забележка: В случай, че жалбата бъде подадена от лице, различно от освидетелстваното, следва задължително да се приложи документ, удостоверяващ представителната власт на подателя на жалбата- пълномощно, съдебно решение или друг относим документ.
Не е необходимо документът да бъде нотариално заверен.
ВАЖНО!
- При обжалване на експертни решения на ТЕЛК, НЕЛК се произнася само по поводите, посочени в жалбата и предвидени в Наредбата за медицинската експертиза.
- При обжалване НЕЛК не се произнася по заболявания, възникнали след постановяване на експертното решение на ТЕЛК.
- НЕЛК се произнася по жалбата въз основа на медицинската и друга документация. Преглед на място в НЕЛК не се извършва!
- Съгласно чл. 112, ал 9 от Закона за здравето обжалването на експертните решения за трайно намалена работоспособност/вид и степен на увреждане на органите на медицинската експертиза не спира изпълнението им.
- Решенията на органите на медицинската експертиза, които не са обжалвани или редът за обжалването им е изчерпан, са задължителни за всички лица, органи и организации в страната.
II. Обжалване от страна на заинтересованите лица и органи срещу експертни решения на НЕЛК
Обжалването срещу експертни решения на НЕЛК (ЕР на НЕЛК) се извършва от заинтересованите лица пред административния съд, в чийто район се намира постоянният или настоящият адрес на жалбоподателя, по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
Жалбата срещу ЕР на НЕЛК се подава чрез НЕЛК може да бъде подадена по един от следните начини:
- Жалбата да бъде подадена с писмо на хартиен носител до НЕЛК на адрес: гр. София, п. код 1074, бул. „Акад. Иван Евстратиев Гешов“ № 15.
Жалбата срещу ЕР на НЕЛК следва да е на хартиен носител, собственоръчно подписана от заинтересованото лице. Към жалбата е необходимо да бъде приложено копие на обжалваното ЕР на НЕЛК. Не се изисква да бъде представено копие на личен документ за самоличност на заинтересованото лице. - Жалбата да бъде подадена лично на хартиен носител на място в НЕЛК на адрес: гр. София, п. код 1074, бул. „Акад. Иван Евстратиев Гешов“ № 15.
- Жалбата да бъде подадена чрез Системата за сигурно електронно връчване, поддържана от Държавна агенция „Електронно управление“.
НЕЛК има действащ профил в Системата за сигурно електронно връчване като сигурен информационен канал за комуникация.
За да подадете жалба срещу ЕР на НЕЛК чрез Системата за сигурно електронно връчване на Държавна агенция „Електронно управление“ (ДАЕУ) - е необходимо да се регистрирате на следния линк https://edelivery.egov.bg/, като регистрацията се извършва с персонален идентификационен код (ПИК) на НОИ или с Квалифициран електронен подпис (КЕП). Системата за сигурно електронно връчване замества класическия метод на препоръчана поща и представлява електронен еквивалент на препоръчана поща с обратна разписка. - Жалбата да бъде подадена лично на хартиен носител в административния съд, в чийто район се намира постоянният или настоящият адрес на жалбоподателя по реда на Административнопроцесуалния кодекс.Във връзка с въведените от Министерство на здравеопазването противоепидемични мерки срещу разпространението на COVID-19, препоръчваме комуникацията с Националната експертна лекарска комисия да се извършва отдалечено по един от посочените в т. 1, т. 3 и т. 4 канали за връзка.